Omplaceringar

Brummer, 09 aug 2019, 22:51

Man måste göra lite omplaceringar då och då för att hålla sig i gång.
Cella Vision var en aktie som jag var med på från start, är bekant med den då kvinnliga VD:n.
Sålde och tog hem en makalös vinst.
Nu har den fortsatt att stiga och jag gick in med en mindre summa.
Tele2 och Telia gillar jag.
Ligger riktigt tungt i dessa två.
De har gott bra och har ett utmärkt utdelning.
Sedan är ju Investor och Kinnevik två andra jag ligger tungt i.
Så även i SEB A, men de ligger jag minus i och vet inte hur jag ska göra.
Sålde iaf 2000 i dag.
HM har jag på bevakning men de har det svårt.
Byte av VD vore ett bra tips.
Astra har jag tidigare legat tungt i, men efter sammanslagningen med kemibolaget Zeneca är det mest skit.
Har dock några hundra och väntar på spliten.
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

EXTRA ALLT, 10 aug 2019, 07:48

Jag har sålt av det mesta,har tup 75%i kontanter 15%i lång räntefonder och 10% aktier b.l.a. Swedbank med ett gav om 25 sek inköpt under finanskrisen,,Visserligen på en vanlig aktiedepå (30%) skatt på utdelningen(isk) fanns int då.

Tänker avvakta och se om det blir läge att gå in i aktier igen om det blir billigare rejält mycket billigare.På lång sikt så tror jag på ägande av fysiska tillgångar som skog som har en årlig tillväxt på en 8%. Och att äga skog är hälsan själv.

Vill man inte investera i ett direkt ägande av egen skog,så är reken att köpa in sig i SCA det är en aktie att äga för evigt oavsett konjunkturer som kommer och går men SCA den sig stadigt består.
pastron som basketspelare :lol:

Brummer, 10 aug 2019, 18:56

Vad är det för fel på Holmen och BillerudKorsnäs?

EXTRA ALLT, 10 aug 2019, 19:13

SCA är EUs största privata skogsägare. Den växer med 8% om året. Sen är det snorbilligt att plantera och sköta om sin skog i förhållanden till vad det är värt avverkat och förädlat.

Tack Jesus!

Brummer, 10 aug 2019, 20:06

Jag hade en enorm pott med SCA B tidigare och fick också en massa Essity B i samband med att hygiendelen knoppades av.
Essity gav dock ingen utdelning då, så de sålde jag direkt.
Sedan hade SCA det tungt och jag lättade mer och mer och nu har jag sålt rubbet.
Medhåller dock att SCA är en bra aktie och skog och fastigheter är bra.
Ska ha ett öga på dem framöver.

EXTRA ALLT, 11 aug 2019, 01:15

Klokt att du håller kollen.För egen del så avsätter jag inga stålars på SCA. Men mina yngre barn och barnbarns placeringar som jag sparar till så är en fjärdedel placerade i SCA. Sen så har jag placerat till deras sparande ungefär 25% i Nordamerika teknikfonder,25% i Sverige 20% och slutligen 5 % vattenfonder..

På fyrtio års sikt så antar jag att de kommer inte att behöva bekymra sig om stålars till det dagliga. Jag har föröfrigt ansvaret för en broders avkomlingar att trygga deras framtid på lika villkor som mina egna.

Men jag kommer naturligtvis att vikta över och ändra delar av placeringarna när det behövs. Nu kommer jag förmodligen inte att vara med på hela resan,men allt är skrivet så att de int får tillgång till kapitalet intill de nått mogen ålder femtio (50)!

Tack Jesus !

Brummer, 11 aug 2019, 14:49

Klokt att du håller kollen.För egen del så avsätter jag inga stålars på SCA. Men mina yngre barn och barnbarns placeringar som jag sparar till så är en fjärdedel placerade i SCA. Sen så har jag placerat till deras sparande ungefär 25% i Nordamerika teknikfonder,25% i Sverige 20% och slutligen 5 % vattenfonder..

På fyrtio års sikt så antar jag att de kommer inte att behöva bekymra sig om stålars till det dagliga. Jag har föröfrigt ansvaret för en broders avkomlingar att trygga deras framtid på lika villkor som mina egna.

Men jag kommer naturligtvis att vikta över och ändra delar av placeringarna när det behövs. Nu kommer jag förmodligen inte att vara med på hela resan,men allt är skrivet så att de int får tillgång till kapitalet intill de nått mogen ålder femtio (50)!

Tack Jesus !

Dina placeringar ser ok ut, men egentligen omöjligt att veta hur det går.
Det gäller dock att sprida risker.
Minns hur det gick för kvalitétsbolaget HM.
De bara steg och steg och utdelningen var bra.
Mitt innehav i HM började med att jag köpte 100 st för ca 1000 spänn st dvs för 100 000 kr.
Efter blev denna aktie med alla splitar värd över miljonen.
Nu har jag 10 st som bevakning.
Du sparar mycket till dina barn och barnbarn.
Glöm inte att leva själv och unna dig vad du vill ha och göra.
Det är viktigt.

Brummer, 13 aug 2019, 21:38

Jag ser nu på högen av avräkningsnoter, över 100 tippar jag.
Första jobbet: Sprätta upp kuverten. Done
Andra jabbet: Lägga in noterna i Skatteprogrammet. Ett megajobb, inte gjort.

Brummer, 15 aug 2019, 01:53

Nu är jobbet klatt.
Puhh...

Såg förresten i mitt Skatteprogram att jag gav 20 spänn för Cella och nu är de uppe i 359 spänn.

Återgå till